12 February 2024

His Majesty's Australian Ship, the corvette Castlemaine (HMAS Castlemaine)

 















Текст на русском находится внизу страницы, после английского 

Another album for the Boys

HMAS Castlemaine is a museum ship moored in Williamstown Harbour, right near the heart of Melbourne. It’s open to the public on weekends, so of course I took the chance to check it out. What follows is a quick bit of history and some snaps from the visit.

Just before the war broke out, Australia kicked off the construction of a new class of corvettes (officially called minesweepers) known as the Bathurst-class. These ships were simple and cheap to build, everything needed could be made right here by Aussie industry. They were multi-purpose, tough, and—looking back—bloody useful.

Bathurst-class corvettes had a displacement of 650 tonnes. Australia couldn’t produce enough turbines or diesel engines at the time, so they went with good old triple-expansion steam engines—like the ones you'd find on ironclads from the century before. They ran on liquid fuel instead of coal, but there was nothing particularly “good” about them except they were cheap and could be built in railway workshops. The ships weren’t fast, doing about 15 knots flat out. They could be fitted with minesweeping or anti-submarine gear, ASDIC sonar, and radar. Armament included a 4-inch gun and various anti-aircraft weapons.

They weren’t fearsome beasts like battleships or aircraft carriers, and they weren’t sleek speedsters like cruisers or destroyers. But sixty of these little workhorses were built. They were the donkeys of the fleet—doing the grunt work throughout the war. Corvettes were constantly at sea: escorting convoys, supplying troops, giving fire support for landings. Bathurst-class ships patrolled Australian waters, fought off Papua New Guinea, took out Japanese subs in the Bay of Bengal, and even took part in the landings in Sicily. Life aboard was anything but cushy. The quarters were cramped, they rolled around like crazy, and the lack of air-con in tropical waters made for a pretty rough ride. I highly recommend the brilliant 1953 British film The Cruel Sea—it gives a raw and honest look at life on these corvettes.

Castlemaine was no exception. She escorted transport ships, fired back at Japanese planes, cleared mines from straits, supplied landing forces, and helped evacuate civilians from PNG as the Japanese advanced. After the war, she was transferred to the training base HMAS Cerberus as a training ship, and eventually turned into a museum.

And here are the photos:

📷 https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/7Pq02V8q0V


Австралийский Корабль Его Величества корвет Кастлмэйн (HMAS Castlemaine)

Еще один альбом для мальчиков.

Корвет Кастлмэйн - это корабль-музей пришвартованный в гавани Уильямстаун, практически в центре Мельбурна. На выходных он открыт для посещения, чем я и не преминул воспользоваться. Далее следует краткая история и фотоотчет о визите.

Незадолго до начала войны, в Австралии началась постройка корветов (официально их называли тральщиками) типа Батхерст. Корабли эти были просты и дешевы в постройке, вся машинерия могла быть произведена австралийской промышленностью, многофункциональны, надежны и как показала история, чертовски полезны.

Водоизмещение корветов Батхерст было 650 тонн. Ни турбин ни дизелей австралийская промышленность строить в достаточном количестве не могла, поэтому на Батхерсты ставили старые добрые паровые машины тройного расширения как на броненосцах предыдущего века, правда на жидком топливе, а не на угле. Ничего доброго в них впрочем не было, кроме дешевизны и возможности их произодства в паровозных мастерских. Скорость кораблей была неторопливых 15 узлов. На корветах могло стоять минно-тральное или противолодочное вооружение, гидролокатор ASDIC и радар. Они были также вооружены четырехдюймовым орудием и разнообразными зенитками.

Короче, это не были устрашающие махины как линкоры или авианосцы, или грациозные скакуны как крейсера и эсминцы. Но их построили 60! Это были рабочие лошадки или даже ослики, которые тянули лямку войны. Корветы постоянно находились во море. Они эскортировали транспорты, снабжали войска и поддерживали огнем десант. Корветы типа Батхерст ходили вокруг Австралии, воевали у Папуа - Новой Гвинеи, топили японские подлодки в Бенгальском заливе и даже участвовали в высадке десанта в Сицилии. Служить на них было некомфортно и очень тяжело. Жилые помещения были крохотными, качало их немилосердно, и отсутствие кондиционирования в экваториальных водах добавляло службе особый колорит. Очень рекомендую великолепный английский фильм "Жестокое море" (Cruel Sea) 1953 года. Он показывает службу на корветах безо всяких прикрас.

Кастлмэйн не был исключением. Он эскортировал транспорты, отгонял огнем японские самолеты, тралил от мин проливы, снабжал десант и эвакуировал гражданских из Папуа - Новой Гвинеи при приближении японских войск. После войны Кастлмэйн перевели на учебную базу "HMAS Cerberus" как учебный корабль, а потом сделали кораблем-музеем.

А вот и фото: https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/7Pq02V8q0V


1 comment:

  1. Поражаюсь технической мыслью человека, правда, кое-где отдаленно напоминает самогонный аппарат...

    ReplyDelete