18 September 2024

Estonian Diary, Part 14. Car Museum and Pärnu.



















 Текст на русском находится внизу страницы, после английского



Alright, let’s continue the Estonia adventure. The day after we went to Atla, we drove to Pärnu. Since we were staying nearby, it was only about an hour and a half away. First stop, the car museum. Technically, it's not in Pärnu but in Halinga, but it’s close enough to Pärnu.

The car museum was surprisingly nice, in a new, sleek building (which, of course, I forgot to take a photo of), and packed with all sorts of car exhibits. I’d actually call it the Soviet Car Industry Museum, because the place is full of cars from Soviet factories. There were all kinds of Ladas, Moskvitches, Zaporozhets, Volgas, Izhis, Chaikas, and even a Luaz. There are heaps of them! Don’t get me wrong, I’m happy the museum exists, and it’s a good way for future generations to see for themselves how capitalism outshines socialism in the car world. To make the contrast even clearer, they’ve got some pretty good examples of classic Western cars too, like Rolls Royces, Aston Martins, and Morgans... but the standout for me was a 1963 AMC Rambler, which used to belong to the legendary Estonian chess player Paul Keres.

I won’t lie, it was pretty cool seeing cars from my childhood and youth, especially ones I hadn’t seen in years. Back in the Soviet days, people could really feel the difference in the prestige of cars. If you had a "Moskvitch," you were better off than someone with a "Zaporozhets." If you drove an export Lada "Six," you looked down on the folks with the “Zhiguli” “Penny” models. And those who drove black Volgas? Well, they definitely weren’t ordinary folk. They were basically the lions compared to everyone else. These days though, we look at those once-desirable cars and think, we wouldn’t touch them with a ten-foot pole, even if they paid us. If you’re keen, here’s the full list of their collection:


And here are some photos from the museum:


After that, we made our way to Pärnu. Had a bit of trouble parking because it wasn’t clear if it was paid or free. And if it was paid, how do you pay and where? In the end, we sorted it out with a quick phone call to the local council. I have to say, this was a great example of how much Pärnu "cares" about its locals and visitors. As you can imagine, I wasn’t exactly blown away by Pärnu.

Pärnu is Estonia’s fourth-largest city (about 40,000 people) and is located at the mouth of the Pärnu River on the Gulf of Riga. It’s called the "summer capital" of Estonia because it’s a seaside resort town. When an Estonian thinks of Pärnu, they immediately picture a big beach, warm seas, and ice-cold beers under the umbrellas at outdoor cafés. Pärnu is the spot for summer relaxation, beach bathing, and sunbathing. But to really enjoy the beach and sea in Pärnu, you’ve gotta be born in a cold country, because the water and air temps rarely go over 20°C. That said, the tough Estonians and Finns happily sunbathe and swim. Me? I don’t even swim in Melbourne. It’s too bloody cold! If the temperature hits 20°C, I’m cranking up the heater.

I got the feeling that Pärnu’s a bit spoiled by tourists. The service is laid-back, but the prices are high. It's like, why bother trying hard when a bunch of tourists are gonna come and buy everything anyway? And sure enough, tourists are everywhere—like, you could stir ‘em up in a bucket, as they say in Estonia. There were heaps of Finns and Norwegians too.

We walked along the beach (to be honest, as an Aussie, the local beach didn’t blow me away), then we strolled through the old town and checked out some souvenir shops. I took a few casual photos of the beach and the old town, which you can check out here:


Эстонский дневник, часть 14. Автомобильный музей и Пярну. 

Итак, продолжаем путешествие по Эстонии. На следующий день после поездки в Атла, мы отправились в Пярну. Так как мы базировались недалеко, ехать было около полутора часов. Для начала, мы посетили автомобильный музей. Технически, он не в самом Пярну а в Халинга, но оттуда до Пярну рукой подать.

Автомобильный музей оказался на удивление благоустроен, в новом красивом здании (которое я забыл сфотографировать), и наполнен автомобильными экспонатами. Я бы его скорее назвал не Автомобильный Музей, а Музей Советской Автопромышленности. Ибо это современное красивое здание забито высерами советских автозаводов. Там стоят всевозможные Лады, Москвичи, Запорожцы, Волги, Ижи, Чайки и даже Луаз. Их там десятки! Нет нет, я очень рад что есть такой музей и что у будущих поколений есть шанс убедиться собственными глазами в преимуществе капиталистической экономики перед социалистической. Чтобы разница была понагляднее, в музее есть и весьма достойные образцы классических западных автомобилей. Роллс Ройсы, Астин Мартин, Морган... Отдельно надо отметить AMC Rambler 1963 года, который принадлежал легендарному эстонскому шахматисту Паулю Кересу.

Врать не буду. Мне было интересно посмотреть на автомобили времен моего детства и молодости, тем более что я не видал многие из них много лет. В далекие советские года люди очень тонко ощущали разницу в престижности автомобилей. Владельцы "Москвичей" были круче водителей "Запорожцев". Владелец экспортной Лады "Шестерки" смотрел свысока на хозяев Жигулей "Копейки". А уж владельцы черных Волг обычными людьми точно не были. Они по социальному положению превосходили окружающих как лев черепаху. Зато сейчас мы смотрим на этот когда-то престижный и вожделенный автомобильный хлам, и понимаем что не согласились бы на нем ездить, даже если бы нам доплатили. Если интересно, здесь полный список коллекции музея: 


Здесь фотографии из музея:


Затем мы приехали в Пярну. Немножко помучались с парковкой, потому что было совершенно непонятно платная она или бесплатная. А если платная, то как платить и куда. Вопрос был решен телефонным звонком в горсовет. Надо сказать, это было ярким примером "заботы" властей Пярну о горожанах и гостях города. Как вы догадываетесь, я остался от Пярну не в особом восторге.

Пярну - это четвертый по величине город Эстонии (около 40 тыс жителей) и расположен он в устье одноименной реки на берегу Рижского Залива. Пярну называют летней столицей Эстонии, потому что это город-курорт. Когда житель Эстонии вспоминает про Пярну, в его/ее воображении тут же возникает широкий пляж, ласковое теплое море и ледяное пиво под зонтиками уличных кафе. Пярну - это место для летнего отдыха, купания и солнечных ванн на пляже. Понятно, чтобы наслаждаться пляжем и морем в Пярну, надо быть рожденным в северной стране, ибо температура и воды и воздуха редко превышает 20 градусов. Тем не менее, морозоустойчивые эстонцы и финны отважно загорают и купаются. Я, например, даже в Мельбурне не купаюсь. Холодно мне! А температура воздуха +20 вызывает у меня желание включить отопление.

У меня сложилось впечатление, что Пярну несколько разбалован туристами. Сервис ненавязчив и цены высокие. Типа, а что напрягаться, если все равно приедет толпа туристов и все купит. И правда, туристов там как хоть ногой в ведре размешивай, по эстонскому выражению. Кстати, очень много финнов и норвежцев.

Мы прошлись по пляжу (меня, как жителя Австралии, местный пляж не поразил), затем походили по улочкам старого города и сувенирным магазинам. Я снял несколько непритязательных фото пляжа и старого города, кои и представлены ниже:



No comments:

Post a Comment