13 February 2025

Toy railroad

Текст на русском находится внизу страницы, после английского 


You’ve probably seen those toy train sets — you know, the ones kids play with, and let’s be honest, plenty of adults get into them too. For some people, it turns into a full-on lifelong hobby. They spend crazy amounts of time and money collecting little trains, carriages, and buildings, all to build the railway of their dreams.

Now, imagine if those trains weren’t tiny, but full-size — the real deal — and actually running. And the stations, signals, and switches were all proper, working parts of a life-sized railway. That’s the dream, right? On your own, that’s a bit of a stretch… but when a bunch of passionate train nuts get together — well, that’s how magic happens.

That’s exactly what’s going on down at the Mornington Railway. It’s run by the Mornington Railway Preservation Society — basically, a club of train tragics who’ve brought this old railway back to life. The line was just a regular old freight and passenger service from 1889 to 1981, before it got shut down. But now, it’s run by volunteers who are all about showing people what rail travel used to be like, back in the early 1900s. They’ve restored gorgeous old carriages and even have steam engines hauling them along (when they’re not in for maintenance, that is!).

Every Sunday, the train runs between Moorooduc and Mornington. You can grab a ticket, kick back on these fancy old leather bench seats, and for about an hour, you’re transported right back in time. It’s proper old-school charm.

My wife and I went for a ride years ago, but I recently thought, "Why not do it again?" — and of course, take some photos. Bit of a shame, though — all the steam engines were in the shed for repairs, so they were using this little vintage diesel loco instead. Still pretty cool, though! I took a trip from Moorooduc to Mornington and back, had a yarn with the friendly volunteers, snapped a bunch of pics, and even shot a quick video — that’s at the end of the album. You can check out the photos here:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/gz07NRQQcf

And while we’re talking photos — here’s a random bunch that’s got nothing to do with trains (well, okay, one of them’s got a train in it).

One of my favourite spots in Melbourne’s CBD has to be Southbank. I’ve written about it before (if you’re keen, here’s the link: 

https://sergeaus.blogspot.com/2024/03/blog-post_9.html

and I’ve taken more photos and videos there than I can count. But — somehow — I’d never done long-exposure shots there.

So I finally sorted that out! I chucked a couple of dark filters on my lens, set the camera up on a tripod, and took photos with up to two-minute exposures. The results are pretty awesome. The river turns silky smooth, and all the people just kind of disappear. There’s even a shot of the pedestrian bridge to Flinders Street Station looking completely empty — in the middle of the day!

If you’re keen for a look, here’s the album:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/HQmp664KNM

Reckon they turned out pretty great — have a squiz!



Вы наверное знаете игрушечные железные дороги. Ими играют дети, а иногда и взрослые. Кое у кого это перерастает в хобби на всю жизнь, и люди тратят массу денег и времени, коллекционируя миниатюрные вагоны, локомотивы и здания, чтобы построить идеальную железную дорогу своей мечты. Представьте, если эти модели не миниатюрные, а в натуральную величину, да еще и вполне действующие. И железная дорога со зданиями, семафорами и стрелками тоже в натуральную величину и совершенно функциональная. Это же мечта хоббиста! Конечно, в одиночку иметь такое малореально. А вот если таких любителей собирается много, то...



Морнингтонская железная дорога существует как раз благодаря таким фанатикам. Она принадлежит клубу Mornington Railway Preservation Society и полностью функциональна. С 1889 по 1981 года она была совершенно обычной железной дорогой, возившей грузы и пассажиров, но была закрыта за ненадобностью. Сейчас же там хозяйничают хоббисты любители. Их целью является показать как работала железная дорога в начале 20 века. Они восстановили поезд из старинных вагонов, которые тянут паровозом.

По воскресеньям между станциями Мородук и Морнингтон работает железнодорожное сообщение в элегантном классическом стиле. Купив билет, можно удобно усестся в купе на роскошнейшем кожаном диване, и окунуться на час в романтику старинных железных дорог. 



Много лет назад мы с женой уже катались на этом поезде, но недавно я решил освежить воспоминания, и разумеется пофотографировать. Увы, все паровозы были в ремонте, и локомотивом был маневровый тепловозик, тоже вполне старинный. Я прокатился до Морнингтона и обратно, пообщался с волонтерами и пофотографировал. Даже снял короткое видео - в конце альбома. Вот тут все фотографии:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/gz07NRQQcf

***

Поделюсь еще совершенно не связанными с железной дорогой фото. Впрочем, на одном из них тоже есть поезд. Самое живописное место в центре Мельбурна, это конечно Саутбэнк. Я уже подробно про него писал (вот здесь: https://sergeaus.blogspot.com/2024/03/blog-post_9.html )

и много раз фотографировал и снимал видео всеми возможными способами. Хотя, еще не всеми! Я еще не фотографировал там с долгой выдержкой. Но сейчас упущение исправлено. Я накрутил на объектив камеры сразу два темных фильтра, и пофотографировал с камерой на штативе с выдержкой до 2 минут. Вот этот альбом:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/HQmp664KNM

 Посмотрите, там довольно красивые фото. Вода становится совершенно гладкой, и движущиеся предметы (например люди) исчезают. Вот вам "безлюдный" пешеходный мост к вокзалу Флиндерс Стрит в середине дня!





2 comments:

  1. Спасибо за удивительный рассказ. Я всегда жду с нетерпением Ваших рассказов.

    ReplyDelete