04 April 2024

Mount Macedon

 













 Текст на русском находится внизу страницы, после английского

Mount Macedon is located to the northwest of Melbourne, just around the corner from Hanging Rock. After my little wander around the aforementioned rock, I wasn’t in a rush to head home, so I dropped by a few more scenic spots in the area.

First up was a short climb up a hill with the romantic name Camel’s Hump. Nothing to write home about, but the views from the top aren’t bad. The first five pics in the album are from there.

A few k’s from that is the Memorial Cross. In 1935, a giant steel cross was put up on top of Mount Macedon. It was commissioned by local landowner William Cameron as a tribute to those who died in the First World War. He also wanted to give some work to the locals—it was the middle of the Great Depression, after all. The whole thing cost him ten thousand pounds, which, back then, was a small fortune. Over time, the cross started rusting away, and in 1995 it was replaced with a visually identical one made from reinforced concrete.

The Memorial Cross is now considered one of the most significant war memorials in the country. The inscription reads: “To the glory of God and in memory of Australia’s sons, 1914–1918. Death cannot rob them of their glory nor time efface the memory of their gallant deeds.”

The last bunch of photos were taken on Honour Avenue—a road lined with European trees. Avenues of Honour are an Aussie tradition for remembering fallen soldiers. A straight road, planted with trees, each one symbolising a life lost. There are over 500 of them across Australia, and I visited one of them that day.

Photos here:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/1w0A48JjN7


P.S. While we’re on the war theme...

Australia has a national broadcaster—ABC, the Australian Broadcasting Corporation. It gets a billion dollars a year to deliver impartial news coverage and cultural programming. “Impartial”, yeah... right.

The ABC leans so far left they’d need a counterweight just to stand up straight. It mostly represents one viewpoint—supporting socialists, greens, trans activists, Palestinians, etc. Until recently, though, they hadn’t been caught batting for the Kremlin. Well, tick that box now. ABC has started pushing pro-Kremlin propaganda. Specifically, they aired a documentary called Ukraine’s War: The Other Side, made by British journo Sean Langan.

Watching this film is enough to make any halfway reasonable person cringe—starting with the title. Under the helpful supervision of his FSB minders, Langan went off to the front lines with the Russian army. This wasn’t even pretending to be objective journalism—he just repeated Kremlin narratives and tried to paint Russian soldiers in a warm and fuzzy light. The highlight? An interview with a Wagner bloke shouting that the Bucha massacre was a hoax made up by the Ukrainians. Just one small detail—our mate Langan was dressed in Russian military gear, complete with the Russian flag, but without a single “PRESS” marking in sight. Technically, he was just another mercenary tagging along with an invading army.

The fact that a film like this even exists is disturbing enough. Do you remember British reporters in 1944 doing interviews with SS officers during the Normandy landings? Yeah, I don’t remember that happening either.

If you want to see a proper takedown of this Kremlin puff piece, I recommend watching the breakdown by Aussie YouTuber Animarchy History:

https://youtu.be/MQE_MLOOu80

And no, I totally get that Russia bankrolls people like this and churns out this kind of propaganda. What I don’t get is why it’s being broadcast on Australia’s publicly funded ABC.


Гора Македон

Mount Macedon расположена на северозапад от Мельбурна, совсем рядом с Висячей скалой. После моей прогулки по вышеупомянутой скале, я не стал торопиться домой, а посетил еще несколько окрестных живописных мест.

Для начала, я залез на горку под романтическим названием Верблюжий Горб (Camel's Hump). Ничего особенного, но виды открываются неплохие. Это первые 5 снимков в альбоме.

В нескольких километрах оттуда находится Мемориальный Крест. В 1935 году огромный стальной крест был воздвигнут на вершине горы Македон. Крест был построен по заказу местного землевладельца Уильяма Кэмерона, чтобы увековечить память погибших в Первой мировой войне. К тому же, Кэмерон хотел дать работу местным жителям, потому что это были тяжелые времена великой депрессии. Крест обошелся ему в 10000 фунтов стерлингов, что по тем временам было кучей денег. Крест постепенно стал ржаветь, и в 1995 году его заменили на визуально идентичный, но сделанный из железобетона.

Мемориальный Крест является одним из самых значительных памятников погибшим в войне. Надпись на нем гласит: "Во славу Божию и в память сыновей Австралии, 1914-1918 гг. Смерть не может лишить их славы, а время не может стереть память об их доблестных поступках." ("To the glory of God and in memory of Australia's sons, 1914-1918. Death cannot rob them of their glory nor time efface the memory of their gallant deeds.").

Последняя серия снимков сделана на Honour Avenue - дороги обсаженной европейскими деревьями. Авеню Чести - это австралийская традиция памяти о погибших солдатах. Прямая дорога обсаживается деревьями, каждое из который символизирует человека. В Австралии более 500 таких авеню, одно из них я и посетил.

Фото: https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/1w0A48JjN7

P.S. Продолжая тему войны. Есть в Австралии государственная теле/радиокомпания ABC - Australian Broadcasting Corporation. Она получает миллиард долларов в год для беспристрастного освещения новостей, создания культурного контента и т.п. "Беспристрастное", да уж!...

ЭйБиСи организация левацкая, и представляющая только одну точку зрения, поддерживающую социалистов, зеленых, трансгендеров, палестинцев и тому подобную шушеру. Однако, в симпатиях к кремлевскому режиму они замечены еще не были. До недавнего времени. Сейчас ABC гонит про-кремлевскую пропаганду. Если конкретно, то недавно они показали по ТВ документальный фильм "Война Украины: Другая Сторона" (Ukraine's War: The Other Side), снятый британским журналистом Шоном Ланганном.

При просмотре этого фильма нормальных людей корежит от всего, начиная с названия. Шон Ланганн под чутким руководством его фсбшных кураторов отправился на фронт в российскую армию. Это даже не было беспристрастной журналистикой, он лишь озвучивал кремлевские нарративы и старался показать российские военных в душещипательном стиле. Венцом было интервью с воякой из Вагнера, который орал что резни в Буче никакой не было и украинцы это все сами придумали. Маленький момент: "журналист" Шон Ланганн носил российскую военную форму с российским флагом, но нигде не было слова ПРЕССА. Фактически, он был наемником в составе захватнической армии.

Сам факт создания такого фильма вызывает большие вопросы. Помните, как в 1944 году во время высадки в Нормандии английские журналисты интервьюировали эсесовцев по другую сторону фронта? Вот я тоже не помню такого.

Рекомендую посмотреть видео австралийского ютубера Animarchy History, где он разбирает этот продукт кремлевской пропаганды по косточкам: https://youtu.be/MQE_MLOOu80

Нет, я понимаю, что Россия спонсирует таких "журналистов" и создает подобную пропаганду. Я НЕ понимаю, почему это показывают на австралийском государственном канале ABC.

02 April 2024

The Mysterious Hanging Rock














 Текст на русском находится внизу страницы, после английского

Hanging Rock—it’s not just a catchy name. About 70 clicks northwest of Melbourne sits this strange, brooding lump of geology. In scientific terms, it’s what they call a mamelon—a volcanic plug formed when thick, sluggish lava oozes its way to the surface, only to freeze in place like it’s been caught in the act. No big lava flows, no fireworks—just a slow, silent uprising. Then, over the next six million years, wind and rain went to work carving it into a mess of jagged spires and eerie stone corridors. Now it stands like something out of a dream—or a warning.

At the summit, there’s a proper maze of rock formations. You can clamber through them, catching glimpses of the landscape below between the towering stone teeth. It’s beautiful—but there’s something a bit… off.

Hanging Rock is one of Victoria’s best-known landmarks. Crowds of tourists and locals from Melbourne swarm the place year-round. But it’s not just the geology they come for—it’s the story. Immortalised in Joan Lindsay’s haunting novel Picnic at Hanging Rock, this place casts a long shadow.

Valentine’s Day, 1900. A group of schoolgirls from a nearby elite boarding school set off for a lovely, civilised picnic at the rock. Four of the more spirited young ladies decided to sneak off and climb to the top. Their maths teacher followed. None of them were ever seen again. Except one.

She was found later, down near the base—dazed, terrified, and completely blank. All she could remember was seeing her friends, moving in a trance, heading up toward the summit… and then nothing. Search parties found no trace. What followed was chaos—panic in the local town, a fire at the school, a suicide. The place was never quite the same.

Now—take a breath. It never happened. That’s just the plot of the book, the film, and the TV series. All fiction. Or is it?

Joan Lindsay, the author, was known to have a foot in the spirit world. A self-proclaimed sensitive. She could "feel" things in certain places. Clocks would stop when she walked into a room. She never confirmed the story was made up—always vague, always leaving the door just slightly ajar. Some reckon she’d tapped into something real. There are theories—lots of them. Lost time. Dimensional rifts. Portals to elsewhere. Joan might’ve been writing fiction… or a warning.

Whatever the case, Picnic at Hanging Rock has etched itself into Australian literary legend—and not just ours. The world took notice too.

Anyway, that’s where I ended up this past weekend. I live down in Melbourne’s southeast, and Hanging Rock’s way out on the northwest fringe, which explains why I haven’t been there in about twenty years. But I finally made the trek. Took a stroll, soaked in the atmosphere, and snapped some pics.

No high art this time—just nature shots. But you might spot something in the background.

Or… something might spot you.

Photos here:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/0287sE9aC3


Загадочная Висячая Скала

Висячая Скала (Hanging Rock) - это интересная геологическая формация примерно в 70км на северо-запад от Мельбурна. На научном языке такая формация называется мамелон. По сути, это вулкан через который извергалась относительно холодная и вязкая лава. Лава не расползалась по окрестностям, а вылезала на поверхность и застывала в форме причудливых колонн. Добавьте к этому 6 миллионов лет эрозии, и вы получите весьма впечатляющую и драматичную гору. На ее вершине настоящий лабиринт скал, сквозь которые можно любоваться живописными пейзажами.

Hanging Rock - это одна из главных достопримечательностей штата Виктория. Там всегда куча туристов и коренных мельбурнцев. Ибо ко всему прочему, Hanging Rock увековечена в знаменитой книге Джоан Линдси "Пикник у Висячей Скалы" (Picnic at Hanging Rock by Joan Lindsay).

В Валентинов День 1900 года, ученицы близлежащей элитной школы-пансионата для девочек отправились  на организованный школой пикник к Висячей Скале. Четыре наиболее хулиганистые девицы решили втихаря забраться на вершину. За ними пошла так же учительница математики. 

Больше их никогда не видели, за исключением одной школьницы, которую нашли у горы в невменяемом от ужаса состоянии. Она ничего не могла вспомнить, кроме ее подружек в состоянии транса поднимающихся в гору. Поиски пропавших девиц ничего не дали. Последующие события привели к волнениям в ближайшем городе, пожару в школе и самоубийству.

Успокойтесь, ничего этого не было. Это всего лишь содержание книги, снятого по ней фильма и телесериала. Тем не менее, не все так просто. Автор книги Джоан Линдси была известным экстрасенсом. Она могла "чувствовать" определенные места и в ее присутствии останавливались часы. Она никогда не подтверждала, что выдумала эту историю, делая туманные и мистические намеки. Существует много теорий, включая портал в другое измерение с котором Джоан Линдси имела контакт. В любом случае, книга Picnic at Hanging Rock остается в золотом фонде австралийской, да и мировой литературы.

Туда-то я и поехал на выходных. Я живу на юго-востоке от Мельбурна, а Висячая Скала на северо-западе. Вот поэтому я был там в последний раз лет двадцать назад. Тем не менее, я туда выбрался на прогулку и наделал снимков. На этот раз нет никакого особого фотоискусства, просто снимки природы.

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/0287sE9aC3


31 March 2024

Flowers and Acrobats

 












Текст на русском находится внизу страницы, после английского

Here’s the final album from the Tesselaar Flower Festival. Snapped a few shots with the macro lens, though to be honest, I didn’t really get into full macro mode this time. And of course — the acrobats. Tesselaar gets a new bunch of acrobats every year, and they always put on a show.

This time there was a tightrope walker — a lovely, chatty girl who was more than happy to have a yarn and pose for photos with the crowd. There was also a little circus-style crew — jugglers and acrobats and all that. They weren’t bad, but... it was very much a kids' show. And look, the Aussie idea of “for kids” is basically “make it as dumb as possible.” The performers pull silly faces, make goofy noises, and act like complete drongos.

You ever been to the Melbourne Planetarium at Scienceworks in Spotswood? No? Good. I went there expecting a nice, popular astronomy talk with stars and constellations and whatnot — ended up watching some idiotic cartoon with clowns and a cartoon dog bouncing around the moon.

Anyway, the circus show was just like that — designed for toddlers aged 3 to 5 who’ve maybe eaten too much fairy floss. Took a few photos for the record, but yeah, didn’t really get into the whole circus vibe.

That said, the festival itself was a good one. I’ll definitely head back in spring to check out the tulips.

The actual photos: https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/oSk24d5913


Цветы и акробаты

Это завершающий альбом с цветочного фестиваля в Тесселаар.Здесь можно увидеть несколько снимков макро объективом, хотя как раз макро я делать почти не пытался. Ну и конечно, акробаты. Тесселаар каждый год приглашает на фестиваль акробатов, и кажется каждый раз разных.

В этот раз была девочка канатоходка, очень милая и общительная. Она с удовольствием болтала и фотографировалась с публикой. А еще была группа типа цирка. Акробаты и жонглеры они были неплохие, но... Это было шоу для детей. По австралийским представлениям, если шоу делается для детей, то оно должно быть тупым. Актеры должны корчить морды, издавать глупые звуки и вести себя как дебилы. Например, вы были в мельбурнском планетарии, который в Scienceworks museum в Спотсвуде? Нет? И не надо! Я туда пошел ожидая популярной лекции об астрономии, звездного неба и т.п. А получил идиотский мультик для недоразвитых детей с клоунами и нарисованной собакой, скачущей по луне.

Вот именно такое цирковое шоу и было, рассчитанное на недоразвитых детей 3 - 5 лет. Для отчета я сделал 3 снимка, но наслаждаться этим цирковым искусством я не стал. 

А вообще, хороший был фестиваль. Весной пойду смотеть на тюльпаны.

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/oSk24d5913


29 March 2024

Tesselaar Kabloom Again

 











Текст на русском находится внизу страницы, после английского

It’s autumn again, and that means another flower festival! Tesselaar runs these events twice a year — in spring it’s all about the tulips, and in autumn it’s Kabloom, a big celebration of flowers in general. I never miss these festivals — they’re stunning, and there’s always plenty to photograph, from blooms to performers.

I actually wrote about the farm and the festival this time last year, if you’re keen to have a look:

https://sergeaus.blogspot.com/2023/04/blog-post_24.html


This time around we went on a weekday, so it wasn’t packed like it usually is — which was a nice change. I had a wander, took heaps of photos. Same as last time, there’ll be three photo albums — here’s the first one, a general overview:

📸 https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/02qf71q8z5


Снова Тесселаар Каблум

Фестиваль цветов Каблум на цветочной ферме Тесселаар. И снова осень, снова фестиваль. Тесселаар проводит такие мероприятия два раза в год. Весной это фестиваль тюльпанов, а осенью Каблум - фестиваль вообще цветов. Я эти мероприятия не пропускаю, потому что красиво и всегда есть что и кого фотографировать. 

Про ферму и фестиваль я уже писал год назад: 

https://sergeaus.blogspot.com/2023/04/blog-post_24.html

В этот раз мы поехали туда в рабочий день, и обычного столпотворения не было. Что очень хорошо. Я там побродил и пофотографировал. Как и в прошлый раз, будет три альбома. Здесь первый, общий:

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/02qf71q8z5



27 March 2024

Princes Bridge – Sunrise Video

Текст на русском находится внизу страницы, после английского 


And not just a video — a time-lapse! Like I’ve said before, I’ve been meaning to get to Princes Bridge for a sunrise shoot for ages. Took me a while to get my act together, made plans, and even convinced my wife to drive me to the train station at some ungodly hour — because, yep, buses weren’t running yet.

Think I went through all that just to snap a dozen sunrise pics? Not even close. I didn’t take a dozen. I took over 3600 shots. Now, the next bit’s all nerdy technical stuff, so if that’s not your jam, feel free to skip straight to the video:

🎥 https://youtu.be/uWB6wpsNp6c


Alright, for the geeks and camera nerds still reading — here’s the breakdown. Time-lapse is a little trick where the camera takes a bunch of photos at set intervals over a certain time period. Later, those shots are stitched together (manually or automatically) to make a video. The end result is that sped-up effect — you’ve probably seen them with rolling clouds or flowers blooming in seconds. That’s the one.

Now, phones can do this pretty easily these days, but with a proper big-boy camera, it takes a bit more effort.

So what I did: I set my camera to shoot one frame per second, for an hour. That gave me 3600 frames. I ran it in auto exposure and auto white balance (massive kudos to the engineers at Nikon), then stitched it all together into a video running at 25 frames per second. The final time-lapse runs for 2 minutes and 24 seconds.

What’s cool is that each frame is a crisp photo — none of that motion blur you get with normal video. You can pause it at any moment and check out all the details like a proper still image. For example, near the end you’ll see something black whizzing across the sky — pause it and bam, there’s a chopper.

And to balance out all that dry tech talk, here’s a bit of soul: the soundtrack is none other than Johann Sebastian Bach — Fugue from The Well-Tempered Clavier.


Принцев мост – видео рассвета

И не просто видео, а таймлапс. Как я уже писал, я давно хотел приехать на Princes Bridge поснимать рассвет. Я долго собирался, планировал, даже заставил жену проснуться в чертову рань и отвезти меня на железнодорожную станцию, потому что автобусы еще не ходили. Вы думаете, что я проделал это, чтобы сделать десяток снимков рассвета? О нет! Я сделал не десяток снимков. Я сделал их более 3600.

Далее будут скучные технические подробности, так что если не интересно, можете переходить сразу к видео. 

https://youtu.be/uWB6wpsNp6c





Для гиков и нердов которые продолжили читать, поясню. Таймлапс - это технический трюк, когда камера делает серию снимков с определенным интервалом в течение заданного промежутка времени. После этого, вручную или автоматически эти снимки используются как кадры в видео. Результатом является ускоренное видео. Полагаю, вы видели такие видео с клубящимися облаками и растущими на глазах цветами. Вот-вот. На смартфонах включить такой режим легко, на больших и серьезных камерах чуть сложнее.

Что я проделал на своей большой и серьезной камере, это задал режим съемки один кадр в секунду на протяжении часа. В сумме это было 3600 кадров. Эти кадры были сняты в режиме автоматической корректировки освещения и белого баланса (снимаю шляпу перед инженерами Никона), и сведены в видео со скоростью 25 кадров в секунду. Итого получилось 2 минуты 24 секунды таймлапса. Что интересно, это что каждый отдельный кадр не смазан как в обычном видео. Видео можно остановить в любой момент и рассмотреть все подробности в кадре, как на нормальном фото. Например, ближе к концу видно как что-то черное быстро пролетает над головой. На паузе можно легко увидеть вертолет.

Ну и чтобы скомпенсировать сухие технические подробности, добавлю немножно лирики. Музыка для видео это Иоганн Себастьян Бах -  Фуга для хорошо темперированного клавира.

24 March 2024

Princes Bridge

 











Текст на русском находится внизу страницы, после английского

A while back, I had the idea to shoot the sunrise from Princes Bridge, over the Yarra River near Flinders Street Station. For one reason or another, I never managed to get there early enough — until one day I planned it properly and arrived about half an hour before sunrise.

I spent about an hour on the bridge, filming with my camera and taking a few shots on my phone. Afterwards, I walked a bit upstream to take more photos. Funnily enough, the bridge itself ended up being in most of the shots — the same one I had just been standing on.


Princes Bridge itself deserves a few words actually 

When the first European settlers arrived in Melbourne in 1835, there was no bridge at all — just a busy trade of ferries and boats crossing the river. Eventually, a private company raised £400 (a decent amount back then) and built a wooden bridge in 1844. It was noisy and shaky, and yes, you had to pay to cross it.

Later on, when Victoria became its own colony, separate from New South Wales, the new government funded a proper stone bridge. That one was built in 1851 and named Prince’s Bridge, after Prince Albert, the Prince of Wales. It was free to use, looked great, but was a bit narrow and not very strong. Still, it worked — for a while.

Then the gold rush hit, and Melbourne began to grow very quickly. The current bridge — the third version — was built in 1888, designed by engineer John Grainger. It’s still standing today, though it was strengthened in 1924 to support trams. Princes Bridge isn’t the only bridge in the city, but it’s the most central. It connects St Kilda Road with Swanston Street and gives you some of the most iconic views of Melbourne, especially in the morning light.

So for now, here are the photos — the video will be up a bit later. The shots are a mix: some from the phone, some long exposures, some quick snaps, and even a short video clip.

📸 https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/04B7Y317f2


Принцев мост

Давным-давно было у меня желание поснимать рассвет с моста Princes Bridge через Ярру около станции Флиндерс Стрит. Однако, мне никогда не удавалось приехать в сити достаточно рано. Но в один день, я все спланировал и приехал на место за полчаса до рассвета. Я провел на мосту час, снимая камерой видео, а снимки смартфоном. После этого, я немножко прогулялся вверх по течению реки с фотографическими целями. Больше всего в кадр попадал мост Princes Bridge, с которого я только что снимал рассвет.

Мостик этот достоин небольшого рассказа. Когда первые европейцы поселились в районе Мельбурна в 1835 году, никакого моста там конечно не было. Вместо этого существовал процветающий бизнес паромщиков и лодочников. Свято место пусто не бывает, и в Мельбурне образовалась частная компания, которая собрала капитал аж в 400 фунтов стерлингов, и построила в 1844 году на эти деньги скрипучий деревянный мостик. Проезд по мосту, понятно, был платный. 

В конце-концов, администрация колонии Виктория (она как раз отделилась от колонии Новый Южный Уэльс) раскошелилась на нормальный каменный мост, который и был построен в 1851 году. Назвали его Prince's Bridge в честь Альберта, Принца Уэльского. Проезд по нему стал бесплатным, мост был красивым и интересным, но узким и слабоватым.   Впрочем, для нужд Мельбурна его хватало... но очень ненадолго. Буквально через год после открытия второго моста, в Виктории обнаружили несметные запасы золота и Мельбурн стал расти как на дрожжах.

Теперешний мост, уже третий по счету, построили в 1888 году по проекту инженера Джона Грэйнджера. Так он и стоит до сих пор, разве что его укрепили в 1924 в расчете на трамваи. Понятно, Princes Bridge далеко не единственный мост в Мельбурне, но он самый центральный. Он соединяет важную дорогу Сент Килда и центральную улицу Сванстон Стрит в сити. А еще, с него открываются самые классические виды Мельбурна, причем по утрам солнце светит прямо на них.

Так что вот пока фото. Видео будет чуть позднее. Фото получились эклектичные - смесь снимков со смартфона, долгой выдержки, короткой выдержки и даже коротенького видеоролика.

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/04B7Y317f2



16 March 2024

Graffiti and Rain

 












Текст на русском находится внизу страницы, после английского


This isn’t a new album, actually. I shot it back in June 2022, but for some reason it never made it into the regular photo update. Bit of a shame, really — the photos turned out pretty decent. So here I am, fixing that little oversight.

June means winter down here, so I headed out on a drizzly winter’s day to explore Melbourne’s famous laneways — Hosier Lane and AC/DC Lane. These spots are well-known for their street art. Back in the ’80s and ’90s, it was all rogue graffiti — vandals with spray cans doing their thing. But from 1998, the Melbourne City Council decided to take charge of it and even started hiring artists to paint the walls properly.

The most iconic spots are definitely Hosier and AC/DC Lane. They’re officially classed as outdoor art galleries now, and a bunch of well-known street artists have left their mark there. These days, the lanes are big tourist attractions, surrounded by restaurants and theatres.

And yep — AC/DC Lane is named after the band, not the electricity. The art there totally matches the rock 'n' roll vibe.

📸 https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/xVF5wL150w


P.S. Open Letter from Dina Rubina


Dear Friends and Colleagues,

Recently, Pushkin House in London, in collaboration with the University of London, invited me to participate in a Zoom discussion focusing on my literary works. I have just received the following correspondence from the event's moderator, which I share below along with my response. I encourage you to disseminate this exchange widely.​

Dina Rubina


From: Nataliya Rulyova


Good day, Dina,

Pushkin House has promoted our forthcoming discussion on social media and has promptly received critical feedback concerning your stance on the Palestinian-Israeli conflict. They wish to understand your position on this matter before proceeding further. Could you please articulate your perspective and send it to me at your earliest convenience?​

Natasha


Response from Dina Rubina:


Dear Natalia,

I appreciate your thoughtful commentary on my novels and regret the time you have invested, as it appears we must cancel our scheduled discussion. Recently, the Universities of Warsaw and Toruń canceled lectures by the esteemed Israeli Russian-speaking writer Yakov Shechter on the lives of Jews in Galicia during the 17th and 19th centuries, citing a desire "to avoid aggravating the situation." I anticipated a similar development in my case, given that the academic sphere has increasingly become a breeding ground for the most abhorrent and virulent forms of anti-Semitism, thinly veiled as "criticism of Israel."​

For those seeking an immediate and deferential account of my stance regarding my cherished homeland—​a nation perpetually encircled by adversaries intent on its annihilation, and presently engaged in a just and patriotic struggle against a violent, ruthless, deceitful, and cunning foe—I offer the following:​

On October 7th, during the Jewish festival of Simchat Torah, the merciless, well-trained, meticulously prepared, and Iranian-armed terrorist regime of Hamas, which governs the Gaza enclave (evacuated by Israel approximately two decades ago), launched an assault on numerous peaceful kibbutzim, simultaneously bombarding our nation's territory with tens of thousands of rockets. The atrocities committed—documented by the perpetrators themselves via head-mounted and chest-mounted cameras and boastfully broadcasted in real-time online—are beyond the descriptive power of even the Bible, eclipsing the iniquities of Sodom and Gomorrah. For hours, thousands of exultant, bloodthirsty assailants perpetrated acts of rape against women, children, and men; inflicted gunshot wounds to their victims' groins and heads; severed women's breasts to use as playthings; extracted infants from the wombs of pregnant women only to decapitate them; bound and incinerated young children. The sheer number of charred and completely burned corpses overwhelmed forensic pathologists for weeks as they endeavored to identify the victims.​

A close friend of mine, who dedicated two decades to the emergency room of a New York hospital and has spent the past fifteen years in Israel identifying human remains, was among the first responders to the blood-soaked and devastated kibbutzim. She remains haunted by the horrors she witnessed. Accustomed to performing autopsies, she fainted upon arrival at the scene and was violently ill throughout the journey back. The sights encountered by these professionals defy description.​

In tandem with Hamas militants, "civilians" breached the border fence, joining in the unprecedented pogroms—looting, murdering, and seizing anything within reach. Among these "civilians" were 450 members of the UNRWA staff. The enthusiastic participation of the populace, as evidenced by countless mobile recordings in this digital age, indicates widespread support for Hamas among Gaza's residents. The gravest tragedy is the abduction of over two hundred of our citizens, including women, children, the elderly, and uninvolved foreign workers, who were dragged into the terrorists' lair. Approximately one hundred of them continue to languish and perish in Hamas's underground tunnels. It is disheartening to note that these victims, still subjected to torment, elicit little concern from the "academic community."​

However, my intention is not to solicit sympathy for my people's tragedy.

Over the years, the international community has funneled hundreds of millions of dollars into this region (the Gaza Strip), with UNRWA's annual budget alone amounting to a billion dollars. Throughout this period, Hamas has utilized these funds to construct an intricate network of underground tunnels, amass weaponry, train schoolchildren from an early age to assemble and disassemble Kalashnikov rifles, and produce textbooks replete with an indescribable hatred toward Israel. Even mathematical problems are framed as follows: "If there were ten Jews and a martyr killed four, how many remain?" Every word incites the killing of Jews.​

Now, as Israel, appalled by the monstrous crimes of these villains, wages a war to eliminate the Hamas terrorists—who meticulously orchestrated this conflict and stockpiled thousands of munitions in hospitals, schools, and kindergartens—the academic community worldwide has risen in indignation, decrying the "genocide of the Palestinian people," relying, of course, on data provided by... whom? Precisely, by Hamas and UNRWA. This same academic community, which remained indifferent to mass murders in Syria, the carnage in Somalia, the oppression of the Uyghurs, and the decades-long persecution of millions of Kurds by the Turkish regime, now dons "arafatkas"—the signature emblem of murderers—and demonstrates under the slogan "Free Palestine from the river to the sea!"—a call for the complete annihilation of Israel. Many of these "academics," as surveys reveal, are ignorant of the river's name, its location, or any relevant boundaries. Yet, this very community now demands from me a "clear stance on the issue."​

Are you serious? Truly?

As a professional writer, I have devoted over fifty years to the artful arrangement of words. My novels have been translated into forty languages, including Albanian, Turkish, Chinese, Esperanto, and a multitude of others.

At this moment, with great satisfaction and without mincing words, I sincerely and wholeheartedly direct all inquisitive, brainless "intellectuals" to go to hell. In due course, you will all find yourselves there without my assistance.

Dina Rubina



Граффити и дождь

Это не новый альбом. На самом деле, я отснял его в июне 2022, но в рассылку он почему-то не попал. А зря, потому что фото получились неплохие. Исправляю упущение.

 Июнь – это у нас зима. Вот я и отправился дождливой зимней погодой по знаменитым мельбурнским закоулкам Hosier Lane и AC/DC Lane. Закоулки эти знамениты своими граффити. В 80х – 90х годах уличные вандалы портили стены баллончиками с краской по своей инициативе. Однако, с 1998 года мельбурнский горсовет решил на самотек это дело не пускать, и начал даже нанимать художников для раскраски стен. 

Самые знаменитые места – это как раз переулки Хозиер и AC/DC. Они официально считаются картинными галереями, и многие известные уличные художники прикладывали к ним свои лапы. Так что теперь это популярные туристические места, окруженные ресторанами и театрами. Кстати, переулок AC/DC назван не в честь электротока, а именно в честь рок группы. Тематика раскраски стен в нем соответствует.

https://www.flickr.com/gp/147740420@N06/xVF5wL150w


P.S.   Открытое письмо Дины Рубиной

«Дорогие друзья и коллеги!

Не так давно Пушкинский дом в Лондоне, совместно с Лондонским университетом пригласил меня провести встречу в зуме. Темой должны были стать вопросы литературные – обсуждение каких-то моих книг. Только что я получила такое вот письмо от модератора этой встречи. Предлагаю прочитать его, а заодно и мой ответ, который можно посылать на все стороны света.

Дина Рубина»

*** 

Наталия Рылова (Nataliya Rulyova):

«Добрый день, Дина!

Пушкинский дом поместил рекламу нашей предстоящей беседы на социальных медиа и сразу получил критические сообщения, касающиеся Вашей позиции по поводу Палестино-Израильского конфликта. Они хотели бы понять Вашу позицию по этому вопросу прежде, чем как-то реагировать. Вы не могли бы сформулировать свою позицию и отправить ее мне как можно скорее?

Всего доброго,

Наташа»

Ответ Дины Рубиной:

...прошу лично Вас разослать всем интересующимся мой ответ:


«7 октября, в субботу, в еврейский праздник Симхат Тора, безжалостный, отлично обученный, тщательно подготовленный и прекрасно оснащенный иранским оружием террористический режим ХАМАСА, правящий в анклаве Газа (который Израиль покинул около 20-ти лет назад), напал на десятки мирных кибуцев, попутно забрасывая территорию моей страны десятками тысяч ракет. Зверства, описать которые не в силах даже Библия, зверства и ужас, перед которыми меркнут преступления Содома и Гоморры (запечатленные, кстати, налобными и нагрудными камерами самих убийц и хвастливо отсылаемые ими в реальном времени в интернет), могут потрясти любого нормального человека. На протяжении нескольких часов тысячи радостных и опьяненных кровью зверей насиловали женщин, детей и мужчин, стреляя жертвам в промежности и в головы, отрезая женщинам груди и играя ими в футбол; вырезая младенцев из животов беременных женщин и тут же их обезглавливая, связывая и сжигая маленьких детей. Обугленных и полностью сожженных трупов было столько, что на протяжении многих недель патологоанатомы не могли справиться с колоссальной нагрузкой по опознанию личностей.

Моя подруга, которая 20 лет работала в приемном покое Нью-Йоркской больницы, а затем еще 15 лет в Израиле занимается опознанием останков, прибыла одной из первых в сожженные и залитые кровью кибуцы в группе спасателей и медиков… Она до сих пор не может спать. Медик, привыкший резать трупы, – она потеряла сознание от увиденного, и затем в машине ее рвало всю дорогу назад. То что видели эти люди, не поддается описанию.

Вместе с боевиками Хамаса в пробоины в заборе ринулось «мирное население», подключаясь к погромам неслыханного масштаба, грабя, убивая, утаскивая с собой в Газу все, что попадалось под руку. Среди этих «мирных палестинцев» было и 450 членов Ооновской швали из БАПОРа. Там были все желающие, а желающих, судя по бурной тотальной радости населения (тоже запечатленный в наш неудобный век тысячами мобильных камер) – было много, – ХАМАС поддерживает и одобряет, во всяком случае до начала настоящих боев, практически все население Газы … Главная беда: в логово зверя были утащены наши жители, более двух сотен, включая женщин, детей, стариков и нипричемных иностранных рабочих. Из них около сотни и сейчас гниет и умирает в подземельях ХАМАСА. Надо ли говорить, что эти жертвы, над которым продолжаются издевательства, мало волнуют «академическую общественность».


Но я сейчас не о том. Пишу это не для того, чтобы кто-то посочувствовал трагедии моего народа.


За все те годы, когда мировая общественность буквально заливала сотнями миллионов долларов этот участок суши (сектор Газа), – а годовой бюджет одной только организации БАПОР равен МИЛЛИАРДУ долларов! – все эти годы Хамас строил на эти деньги империю сложнейшей системы подземных туннелей, накапливая оружие, обучая школьников с младших классов разбирать и собирать автомат Калашникова, печатая учебники, в которых ненависть к Израилю не поддается описанию, в которых даже задачки по математике выглядят так: «Было десять евреев, шахид убил четверых, сколько осталось?…–  Каждым словом призывая к убийству евреев.


И вот теперь, когда, наконец, потрясенный чудовищным преступлением этих ублюдков Израиль ведет войну на уничтожение террористов Хамаса, столь тщательно подготовившего эту войну, разместившего во всех больницах, школах, детских садах тысячи снарядов…  – вот тут академическая среда всего мира поднялась на дыбы, обеспокоена «геноцидом палестинского народа», – опираясь, разумеется, на данные, предоставляемые…кем? Правильно, все тем же Хамасом, все тем же БАПОРОМ… Академическая общественность, которую не волновали ни массовые убийства в Сирии, ни бойня в Сомали, ни издевательства над уйгурами, ни многомиллионный курдский народ, десятилетиями преследуемый турецким режимом, – эта самая волнующаяся общественность, нацепившая на шеи «арафатки» – фирменный знак убийц, и митингующая под лозунгом «Свободная Палестина от реки до моря!» – что означает полное уничтожение Израиля (да многие из этих «академиков», как показывают опросы, понятия не имеют, где эта река, как она называется, где проходят какие-то там границы…) – вот теперь эта самая общественность требует от меня «выражения четкой позиции по вопросу».


Вы что, серьезно?! Вы – серьезно?!!

Я, знаете ли, по профессии писатель. Всю жизнь, уже больше пятидесяти лет, занимаюсь складыванием слов. Мои романы переведены на 40 языков, включая, кстати, албанский, турецкий, китайский, эсперанто… и чертову пропасть других.


Сейчас, с огромным удовольствием, не слишком выбирая выражения, я искренне и со всей силой моей души посылаю В ЖОПУ всех интересующихся моей позицией безмозглых «интеллектуалов». Собственно, весьма скоро вы все и без меня там окажетесь.


Дина Рубина”.